این کارگاهها با تمرکز بر افزایش مهارتهای عمومی و تخصصی دبیران و در نتیجه آن بهبود کیفیت تدریس طراحی شدهاند.
نکته مهمی که در ابتدا باید بر آن تاکید کرد آن است که هدف الگوی تعلیم و تریبت قاف در این بخش؛ برگزاری کارگاه به معنای دقیق کلمه است و از برگزاری همایش و شبیه آن احتراز دارد. ظرفیت کارگاهها حدود 20 نفر است تا به وجه مشارکتی آنها لطمهای وارد نشود. پیشنهاد ما برگزاری کارگاهها در دو قالب موضوعی و عمومی است. هر کارگاه هم حدود 5 ساعت مفید آموزشی خواهد بود.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
این نوع کارگاهها، بر پایهی ارتقای شخصی دبیران و ارتقا و بهبود کیفیت تدریس آنها طراحی شده است. گذراندن این دورهها برای هر دبیری الزامی است. موضوعاتی که باید به آن ها پرداخته شود به شرح زیر است:
کارگاه طرح درس نویسی و آموزش بازیمحور:
طرح درس نویسی: یکی از مهارتهایی که هر معلم نیاز دارد، نوشتن یک طرح درس جامع، مفید و موثر برای کلاس درس خود است. این کارگاه به فرد کمک میکند تا برای خود و با توجه به ویژگیهای کلاسش، یک طرح درس خوب طراحی کنید.
آموزش بازیمحور: بازی به عنوان عنصر چالشی و جذاب نظام آموزشی است. اکثر اوقات مطالب ثقیل کتاب با ساعتها حرف زدن و تمرین حل کردن آموخته نمیشوند، اما اگر یک بازی ساده طراحی شود، آن مطلب به راحتی جا میافتد. در این کارگاه به نقش بازی در آموزش پرداخته میشود و سعی میکنیم با آموزش نحوه طراحی یک بازی آموزشی آشنا شوند و بتوانند خودشان طراحی مدل کنند.
کارگاه تفکر نقادانه و حل مساله:
تفکر نقادانه: عنصر مهم در طراحی طرح درس، نگاه متفاوت و نقادانه به کلاس درس است. این نگاه هم باید در مربی و هم در متربی به وجود بیاید. این کارگاه به معلمین کمک میکند تا نگاه نقادانه در خود داشته باشند و این نگاه را در دانشآموزان نیز ایجاد کنند.
حل مساله: ایجاد مساله و چالش ذهنی، یکی از عناصر مهم در آموزش درس علوم است. در این کارگاه، معلمین روشهای مختلف حل مساله مانند استخوان ماهی را میآموزند و به آنها آموزش داده میشود که چگونه با ایجاد مساله در ذهن مخاطب، به رشد فکری او کمک کند.
کارگاه ارزشیابی:
ارزشیابی رکن اصلی آموزش است. بدون ارزشیابی فرآیند آموزش ناقص خواهد بود. در این کارگاه روشهای نوین ارزشیابی از جمله خود ارزیابی، ارزشیابی توصیفی و تفصیلی و برگزاری آزمون به روش متفاوت از جمله کارآزمون آموزش داده خواهد شد و نمونههای عملی از سبکهای مختلف ارزشیابی ارائه و بررسی خواهد شد.
هدف برگزاری این کارگاهها ارائهی محتواها و شیوههای نوین آموزشی در هر درس به دبیران آن درس خاص است. این کارگاه فرصتی برای دبیران هر درس فراهم میآورد تا با دستآوردهای جدید آموزش آن حوزه در ایران و جهان آشنا شوند. در این کارگاهها:
با مفاهیم عمدهی طراحی آموزشی و مشخصههای یک محتوای مناسب آشنا خواهند شد.
خواهند توانست تا به تنهایی به طراحی آموزشی(تولید محتوا) در حوزۀ مشخص اقدام نمایند.
طرح درسهایی(محتواهایی) را به صورت گروهی طراحی کردهاند که مورد نقد و ارزیابی دیگر دبیران هم قرار گرفته است.
نکتهی خاص روشهای آموزشی در کارگاههای موضوعی قاف، کاربرد این روشها در مدارس علامه حلی تهران است.
کارگاه علوم تجربی:
این کارگاه، بنابر سرفصل کتاب و در 4 حوزهی کلی شیمی، فیزیک، زیستشناسی و زمینشناسی برگزار میگردد. این کارگاه به منظور آموزش دقیق و طرح درسوار هر کدام از سرفصلهای کتاب طرحریزی شده است.
طراحی آزمایشهای ساده و قابل اجرا در کلاس درس و تاکید بر یادگیری شهودی از ویژگیهای کارگاه علوم تجربی است.
کارگاه ادبیات:
اولویتهای اصلی این روش آموزش ادبیات، عبارتاند از:
علاقهمندسازی دانشآموزان
آشنایی بیواسطه دانشآموزان با متون گنجینه ادب فارسی(همچون شاهنامه فردوسی)
تقویت فهم و درک ادبی
هم چنین در حوزهی تدریس نگارش، بر تقویت هر چهار مهارت زبانی، اعم از خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن، تاکید خواهد شد.
کارگاه ریاضی:
شکی در این نیست که درس ریاضی علاوه بر اهمیت و ارزش ذاتی که دارد، به عنوان ابزار و به نوعی پایه علوم دیگر شناخته میشود و این اهمیت درس ریاضی در مدارس را دوچندان کرده است. از طرفی حجم زیاد مباحث کتاب درسی و نیاز به حل تمرینهای گوناگون، کمتر به معلمین محترم مدارس اجازه میدهد، از راهکارهای خلاق در آموزش ریاضی بهره ببرند.
در گروه آموزشی ریاضی قاف، سعی ما بر آن است تا با طراحی انواع فعالیتها و بازیهای علمی و جذاب برای دانشآموزان، لذت ریاضی را به دانشآموزان بیشتر بچشانیم!
کارگاه علوم اجتماعی:
حافظهمحوری در آموزش علوم اجتماعی، تقریباً بیشتر دانشآموزان را از این درس دلآزرده کرده است. در این کارگاه سعی خواهد شد تا طرح درسهایی گفتگومحور برای آموزش نوین این درس ارائه شود.