المپیاد سیاست‌گذاری

طرح المپیاد دانش‌آموزی سیاست‌گذاری با محوریت پژوهشکده‌ی سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و موسسه‌ی الگوی تعلیم و تربیت قاف، از سال 1397 شکل گرفت. چالش مواجهه‌ی مستقیم با مسائل و مشکلات مختلف کشور و تلاش اولیه برای ارائه راه‌حل‌هایی برای آن‌ها، جریان اصلی این رویداد را تشکیل می‌دهد. در تدوین این طرح، بر مهارت‌افزایی و دانش‌اندوزی دانش‌آموزان رده‌ی سنی 14 تا 17 سال در حوزه‌ی سیاست‌گذاری تمرکز دارد.

در این دوره مهارت‌هایی چون بیان و ارئه، کار تیمی و حل مساله و دانش‌هایی از جمله اقتصاد، سیاست و تاریخ در قالب‌های مختلفی از جمله کلاس درس، کارگاه و شبیه‌سازی آموزش داده می‌شود. در انتهای این دوره، دانش‌آموزان در گروه‌های 4نفره، برای یکی از مسائل کشور، راه حلی ارائه خواهند داد. گروه‌ها راه‌حل‌های خود را در رویداد پایانی ارائه خواهند کرد که توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اهداف طرح

الف) اهداف کلان:
حرکت به سمت توسعه‌ی پایدار
تحقق تمدن‌سازی و حرکت به سمت تمدن نوین

ب) اهداف جزئی:
ایجاد بستری برای شناسایی علاقمندان به حوزه‌ی سیاست‌گذاری
توانائی درک صحیح مشکلات و چالش‌های کشور
فهم پیچیدگی‌های مسائل کلان کشور
کسب دانش ابتدائی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و تاریخ

ج)اهداف کاربردی:
قدرت تعامل و کارگروهی
مهارت‌های حل مساله
مهارت‌های بیان و ارائه

خلاصه‌ای از برگزاری اولین المپیاد دانش‌آموزی سیاست‌گذاری در سال 1398

شرح مختصر دوره

این دوره، در قالب یک مدرسه‌ی تابستانه برگزار خواهد شد. مدل اجرا هم برگزاری کاردو(کارگاه-اردو) است. دوره از دو کاردو به علاوه‌ی رویداد پایانی تشکیل شده است. هر کاردو، در چهار روز برگزار خواهد شد. رویداد پایانی هم یک هفته بعد از پایان دوره، برای ارائه و داوری پروژه‌ها اجرا می‌شود.

کلاس‌ها

کلاس‌ها شامل چند مبحث اصلی می‌شود:
اقتصاد: پول و بانک و تورم/ نفت / ارز / بودجه / نظریه بازی‌ها
تاریخ: مروری کوتاه تاریخ تمدن/ تاریخ پولی قرن بیستم
سیاست: نظام‌های تصمیم‌گیری / روابط بین‌المللی/ نهادهای اثرگذار جهانی / مدل‌های مختلف رای‌گیری
مباحث فکری: تفکر انتقادی/ حل مساله

نگارخانه المپیاد سیاست‌گذاری

همکاران خدمت